Blodiglar och regler

Shit nu har jag fatt varsta balckouten har. Har tank pa en massa saker som jag skulle vilja skriva om men nu kommer ingenting.

Ok jag borjar med att beratta vad som hat sedan sist. Kort och konsist detta har hant:

Antal blodiglar pa smalben: 1
Antal natter spanderade pa buss: 1 (snart 2)
Antal avverkade tempel och shirines i Kyoto: 6
Antal besokta museer: 3
Antal nyfunna vanner: 6
Antal besokta moten: 2
Antal besokta gemensamma bad (onsen): 2

Det gar inte att undga att Japan ar asien. Inte heller gar det att undga att det ar vasterlandskt pa manga vis, men att sedan blanda in buddismen i detta blir till en intressant kompott. Japaner gillar dessutom regler valdigt mycket. Pa museum far man tex inte tugga tuggummi (da kommer det nagon med en liten nasduk och ber en spotta). Man far inte lyssna pa musik hogt pa tunnelbanan. Pa flygplatsen kom det vakter vid tva olika tillfallen och fragade vart jag kom ifran och vad mitt telefonnummer var. Forsta gangen trodde jag det var en flirt for han log mycket men ack sa fel jag hade.
Jag har aldrig varit jattebra pa regler och mitt rebelliska jag vill gora uppror, speciellt nar jag lyssnade pa Patti Smith haromdagen. Da skruvade jag upp volymen lite grann i smyg.
Jag reser nu sjalv efter att ha lamnat min kusin. Jag talar ingen japanska och ingen forstar mig, det ar en marklig kansla men ganska skont for det ar inte heller nagon som forvantar sig att jag skall kunna prata. Bara man ler och pekar. Kartan och odmjukheten ar min basta van, bara att peka och buga.
Jag har bott i ett hus som ar helt gjort for att manniskor ska kunna komma dit och bo dar, ett cs-hus (www.couchsurfing.org). Det var en fantastisk upplevelse. Inspirernade att traffa manniskor som anstranger sig sa  for andra. Idag ska jag flytta in hos en ny host, vi far se vem det ar.

Om man ar intresserad av att lasa mer om Japan kan jag rekomendera min kusin Claras blogg (www.mangalindgren.blogg.se). Dar skriver hon med humor och insikt om hennes upplevelser under ett ar i Japan.

Jag sag att jag glomt skicka med en lat i forra inlagget sa jag tar mig friheten att skicka med tva nu. En for Japan och en for rebelliskheten.

Dagens lat:
Ane Brun - Big in Japan
Patti Smith - People have the power


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0