Kulturmix.

Malaysia är så spännande. Jag har hört ganska negativa saker om det här landet innan, speciellt Kuala Lumpur men ack så felinformerad jag blivit. De flesta människor jag träffat är trevliga och hjälpsamma. Det finns en stark framtidsoptimism här, något som de också skriver om i turistpamfletterna man kan plocka på sig. "In the future KL will be on of the leading cities in the world". Till skillnad från andra storstader som Tokyo och New York finns har en blyghet och en vision om fortsatt tillväxt. Överallt star det byggnadsstallningar som bevis på den växande staden. Jag gillar det.

Fantastiska kreationer som Patronas towers och nedganga smuttsiga fasader star bredvid varandra och det skapar starka kontraster. Här finns sadan fattigdom har och det gor ont i hjärtat när jag ser vissa människor som sitter, vissa mer döda än levande, på gatorna. Det var flera år sedan jag såg fattigdom på det sättet och jag blir tacksam för vad jag har hemma. Gratis sjukvård, utbildning, hjälp när jag behöver. Det är lätt att ta det för givet.

Till skillnad från Japan som var asiatiskt, västerländskt, buddistiskt, mycket traditionellt och kontrollerat så känns Malaysia asiatiskt levande, kaotiskt, varmt och muslismskt. Enligt min sista cousurfing-host så skall Taiwan vara "the country" att resa till i asien. Där skall tydligen mixen av syd- och nordasien blandas i en härlig kompott. Kanske det är dit min resa skall gå längre fram?
Just nu reser jag ingenstans utan sitter här i soffan på Starbucks café inne på engelska Borders och känner mig ganska nöjd med livet.

Dagens låt:
Billie the vision and the dancers - There's hope for anyone

Kommentarer
Postat av: Anonym

det låter ju helt kanoon måste jag säg

2010-06-09 @ 22:39:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0