En annan meditationsupplevelse

Det ar sol i Yokohama. Bor hos en ny couchsurfing-tjej som ar helt underbar. Ganska blyg men sa gastvanlig. Sjalv kanner jag mig ibland som en elefant i en poslinsfabrik har i Japan. Grunddraget i den har kulturen ar definitivt respekt och anonymitet. Det kanns som att jag minst 15 ganger om dagen rakar ga over nagons grans eller bara breda ut mig for mycket. Det galler att inte vara sjalvcentrerad har utan att ha fokus utat och vara inkannande, inte ta sa mycket plats for da drar ogonbrynen ihop sig pa japanerna. Det ar en bra ovning for mig.

Annars sa akte jag i varldens storta parieshul igar. Det var mysigt, brukar inte gilla parishjul sa mycket men nagot hander nar man ar turist. Helt plotsligt ar allt roligt. Allt ar intressant och dagarna gar ut pa ett ga fran museer till andra turistfallor som ett vallat far. Jag onskar att den energin kunde smitta av sig lite mer hemma.

Jag gick till beachen igar och laste Haruki Murakami. Det ar nagot speciellt med att lasa honom nar jag ar har, det blir som i hans ratta element. Missen jag gjorde igar var dock att inte smorja in mig med sollotion (superoptimisten 'det gar nog bra jag, jag vill bli brun fort'). Sa nu har jag typ tredje gradens brannskador och ser ut som en krafta med mycket ojamn branna.

En lite udda upplevelse jag var med om i helgen var en zen buddistisk meditation. Jag mediterar med en vietnamesisk tradition hemma i sverige och tankte att det kan ju vara kul att prova det japanska sattet. Helst hade jag velat fa en koan (en fraga utan svar), typ 'vem ar jag' eller 'vad ar ljudet av en hand som klappar' men det var ingen sadan sittning.
Jag och Clara atte oss i lotusstallning och lyssnade pa munken som spelade pa mindfulnessrumman. Efter en stund hande nagot suspekt och han tog fram en planka och borjade sla folk pa axlarna. Det var sa bissart! Senare last vi att det var for att man skulle vara fokuserad och mer narvarande. Jag skulle ju givetvis prova (det var frivilligt att bli slagen) och munken slog riktigt hart. Jag ar ganska skeptiskt till denna metod maste jag erkanna, det enda den gjorde var att ge mig omma axlar. Men nu ar jag den erfaranheten rikare.

Idag skall ag ut och gora Yokohama. Imorgon blir det Tokyo och sedan far jag till Malaysia. I dagens lat finns Yokohama med sa darfor fick det bli den.

Dagens lat:
Folkvisa - Ett gammal fult och elakt troll


Kommentarer
Postat av: clarisma

ja du kom på låten! ser fram emot att höra om malaysia..

2010-06-04 @ 02:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0