Om relationer och frihet - ar det det vi verkligen vill?

Ja, sa relationer ar ju inte det lattaste i denna varld. Inte for mig i alla fall. Befiner mig som sagt nu pa Bali i Indonesien. Jag reste tillsammans med en van men vi borjade braka ganska mycket sa nu har vi skilda vagar. Det ar inte latt att vara tva vuxna manniskor som skall vara tillsammans dygnet runt, det kravs villighet, kommunikation, kompromiss och at bada tar ansvar for sin del i relationer och uttrycker sina behov. Annars blir det latt missfortand, projektioner och konflikter.

Nar jag kommer tillbaka till Sverige ska jag flytta in i min alldeles egna lagenhet for forsta gangen. Det ska bli spannande men ocksa lite skrammande for jag ar van att ha manniskor omkring mig. Har precis bott i ett kollektiv i tva ar men har kant att det var dags att prova pa att leva sjalv. Och det finns ju en frihet i det, man behover inte anpassa sig, man kan gora det man vill och ha det som man vill ha det. Det finns ingen dar som kan papeka vad man gor eller inte gor. Man kan ha det nastan fullt ut pa sina egna villkor.

En sak som ar ganska intressant ar dock att riktigt fri blir vi ju aldrig. Aven manniskor som vill kopa sina egna lagenheter maste ju samarbeta och komma overens i bostadsrattsforeningen sedan. Och pa arbetsplatser moter vi pa manniskor hela tiden - sa fragan lyder vill vi verkligen bli helt fria? Vad ar frihet? Ar det at kunna gora allt sjalv pa sina egna villkor eller at det att kunna leva utan konfliker? Ar fred egentligen vagen till frihet?

Manga manniskor sager till mig att det ar val skont att resa sjalv, da kan du ju gora det du vill. Och det ar kanske sant men pa Bali med en skadad fot och kryckor kanner jag mig inte sa fri. Ganska ensam faktiskt och begransad. Och da ar friheten att gora det jag vill kanske inte det hogst proriterade.

Dagens lat:
George Michael - Freedom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0