Att göra gott.

Idag meddelade UD att de inte rekomenderar att man skall åka till Bangkok. Jag skall dit om några veckor. Det känns lite skrämmande. Det får bli en tillitsövning. I princip stödjer jag det som händer där, det är viktigt att människor får visa sitt misstycke om de inte är nöjda med sin situation pga den politiska makten. Det är en mänsklig rättighet men det är inte okej om människor kommer till skada eller dör.

Det får mig att tänka på alla de människor som under vår historia gjort saker som gjort denna värld bättre. Gandhi, Martin Luther King, Moder Theresea, Jesus -  you name it. De gick utanför sina egen värld och försökte göra det bättre för andra. Det tycker jag om. Men lika värdefullt är den vanliga människan som går till jobbet och betalar sin skatt.
Men hur är det med dem som inte gör världen bättre, har de också ett värde? Jag tror att man föds med ett värde oavsett vad man gör. Sen har vi byggt upp dessa kulturer och system som graderar saker efter olika värden. Ju snabbare dem som inte hamnar så högt upp på denna skala inser att de faktiskt också har ett värde, desto snabbare kan de också göra världen bättre.

Idag har jag gjort världen bättre genom att cykla till jobbet. Tyvärr fick jag punktering på vägen hem och då var jag ganska sur men istället fick jag en en promenad. Jag hade en bil en gång men sen insåg jag att det egentligen gjorde mig mer stressad. Den gjorde mitt ego större. När jag istället åker kollektivt, vilket jag också gör, så får jag lära mig att vänta och ha tålamod. Jag får anpassa mig och bara åka med. Jag behöver inte styra själv och det är vad att resa handlar om för mig idag.

Denna låt har jag valt för den får mig på så otroligt bra humör.

Dagens låt: Israel Kamakawiwo'ole - Somewhere over the rainbow
 


Kommentarer
Postat av: peter

Tack för Spotify som hittar låtar jag aldrig hittat själv L... här ute på landet vid världens slut finns inte kollektivt... däremot så har de nyss uppfunnit vägarna L... det gillar jag...



(((kram)))

peter

2010-04-23 @ 23:29:57
URL: http://vagava.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0